Solderen gold plated pluggen

Voor de elektronicahobbyist, solderen, etsen, etc.
Over de technieken dus, niet over de tools zelf.

Moderator: Beheerdersteam

mark.klerkx
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 24 nov 2021, 20:08

Solderen gold plated pluggen

Bericht door mark.klerkx »

Hallo,

Voor een zelf te bouwen phono amp heb ik 4 gold plated rca female inbouw pluggen.
Ik krijg de aarde er met geen mogelijkheid opgesoldeerd. Voortinnen lukt niet. De tin valt er gewoon af.
Ook als ik het pinnetje opruw met schuurpapier blijft de tin niet zitten.
Heeft iemand een goede tip?

Bij voorbaat dank,

Mark
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 25182
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Solderen gold plated pluggen

Bericht door ray5150 »

Welkom hier, Mark.
Wat voor soort soldeer gebruik je nu ? (als in wel of niet loodhoudend en welke samenstelling.)
En op welke temperatuur staat je soldeerbout ingesteld ?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 26850
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Solderen gold plated pluggen

Bericht door Pjotr »

Lijkt er op dat het onderliggende metaal niet heet genoeg wordt. Voor het aardedeel heb je best warmte nodig en dus een redelijk flinke bout. Aan de andere kant had ik laatst tulppluggen waarvan het goudlaagje dermate dun was dat het gelijk weg was met solderen, goud lost op in het vloeibare soldeer tin. Die wilde toen ook niet meer gesoldeerd worden.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 28699
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Solderen gold plated pluggen

Bericht door Henkjan »

welkom Mark
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 6989
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Solderen gold plated pluggen

Bericht door SARK »

mark.klerkx schreef: wo 24 nov 2021, 20:13 Ook als ik het pinnetje opruw met schuurpapier blijft de tin niet zitten.
Hallo Mark, welkom.

Je schrijft "pinnetje" maar die kan ik even niet plaatsen, er zijn vast veel varianten te koop met verschilende soorten aansluitingen maar dit is degene die ik ken:
tulp-chassis-verpakt-per-stuk.jpg
Plaats anders een foto van de patient zodat we een visuele inspectie kunnen doen :idea:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2654
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Solderen gold plated pluggen

Bericht door sevenup »

De goedkope versie van deze chassisdelen hebben volgens mij een wat andere plating dan degene van de bekende merken. Heb er ook wel eens problemen mee gehad.
Deze hebben dat probleem niet: https://www.thomann.de/nl/rean_nys_367_ ... ioQAvD_BwE
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 11127
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: Oudenbosch

Re: Solderen gold plated pluggen

Bericht door OpaBert »

Ik heb dat met die zware luidspreker chassis delen ook , ik denk dat Pjotr het goed omschrijft wat er aan de hand is
Als je de connector van alle plastic onderdelen kan ontdoen en bij kan verwarmen met een pencil brandertje of met een 2de soldeerbout
Als er plastic onderdelen aan zitten beter niet met een vlam
In ieder geval proberen zoveel mogelijk warmte uit de soldeerbout op het onderdeel overbrengen ondermeer met bad van tin op je bout en onderdeel en proberen die tin als warmte overbrenger te gebruiken,
Wel zeker van zijn dat alles schoon is Als er een oxidatie of vettig iets op zit zal het ook moeilijker gaan

Wat ik nu schrijf lijkt extreem
Maar als je geen soldeerbout hebt om het warm genoeg te krijgen moet je wat verzinnen
Om het eerst op een goedkoop prul uit te proberen is aan te bevelen.
Als je wat koperdraad wat ook in de elektriciteit buizen in huis afstript zit er met een tang om heen draaien en 10 cm twisten en
kun je daar wel met een gasvlammetje op stoken
Dat koperdraad verwarmt dan je onderdeel en dan met wat tin en soldeerbout krijg je dan wel voldoende warmte in
Maar niet met de gasvlam solderen Dat is meer voor de loodgieter :D
shit draadje vergeten :oops:
Robbie
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 08 jan 2021, 12:30

Re: Solderen gold plated pluggen

Bericht door Robbie »

Wat ook van grote invloed lijkt is de samenstelling van het soldeer. Mijn recente ervaring:
De huls van een vergulde RCA plug aan de kabelafscherming solderen lukte amper met soldeertin/ zilver legering.
Bij een beetje belasting van de kabel ging dat los. Vervolgens naar Display in Haarlem gegaan voor nieuwe pluggen.
De winkelier antwoordde, oh wat een mooie pluggen, die moet je gewoon blijven gebruiken, maar die soldeerverbinding is slecht.
Uitgelegd van het zilversoldeer, dat was de oorzaak was zijn antwoord. De winkelier soldeerde hem opnieuw met Velleman 60/40.
Die verbinding is niet mat, maar glimt en is voor mijn gevoel ook veel sterker.
Tot slot zei de winkelier; wil je een verbinding van goed geleidend materiaal die niet vast zit, of wil je een goede verbinding met misschien iets minder geleidbaarheid?
P.s. Ik heb 2 bouten, 1 van 25 watt (te licht voor die plug) en 1 van 120 watt (beetje zwaar, solderen is dan zo gebeurd), de winkelier gebruikte een dun regelbaar boutje (waarschijnlijk van behoorlijk vermogen en dat ging ook vlot).

Succes,
Rob.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 26850
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Solderen gold plated pluggen

Bericht door Pjotr »

Als het goed is soldeer je niet direct aan het chassisdeel maar gebruik je een soldeerlip voor het aardcontact zoals op het plaatje hiervoor. Die moet overigens wel aan de andere kant bij de moer en niet zoals op het plaatje aan de buitenkant :mrgreen:
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 4406
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Solderen gold plated pluggen

Bericht door FR_Aad »

Pjotr schreef: do 25 nov 2021, 19:16 Die moet overigens wel aan de andere kant bij de moer en niet zoals op het plaatje aan de buitenkant :mrgreen:
Scherp!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 25182
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Solderen gold plated pluggen

Bericht door ray5150 »

Pjotr schrijft inderdaad zinnige dingen in deze.
Indien mogelijk lijkt me het ook het aan raden om de draad aan het lipje te solderen als deze los van chassisdeel is.
Dat scheelt een heleboel in het wegvloeien van de warmte.