Printjes laten maken in de EU

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

OWC
Ook commercieel actief

Re: Printjes laten maken in de EU

Bericht door OWC »

salautom schreef: wo 10 nov 2021, 10:57
je snapt gewoon niet waar ze het van doen, net weer 5 pcb-tjes besteld (5x8cm)
productiekosten 1,73 euro en 5,28 euro verzendkosten
gewoon 2 weken wachten en je hebt ze thuis
Een deel is gewoon restjes en leftovers gebruiken die anders de afvalbak in gaan.
Voor afval moet je betalen (soms best wel veel)
Vandaar de restricties op de kleine afmetingen.

Een ander deel is gewoon onderdeel van hun marketing en PR.
Je maakt een hoop bekendheid op deze manier.
Mensen blijven vervolgens plakken waardoor een aantal zelfs op professioneel niveau gaan bestellen.
Je zult zien dat de kosten dan ineens niet meer zo gunstig zijn.

Daarnaast is er een hoop subsidie in China om zo de wereldmarkt te veroveren.
Dat is een kwestie van macht.

Er zitten in oost Europa nog best wel wat PCB boeren.
Het is alleen jammer dat het order proces vaak bijna vooroorlogs is.
Voor de gebruiker niet al te beste ervaring.
http://www.oneworldconcepts.com| Formerly known as b_force
Pjotr

Bericht door Pjotr »

timpert schreef: do 11 nov 2021, 9:38 Vroeger had ik een etstankje, en de lichtbak heb ik nog steeds. Maar ik heb het altijd als noodzakelijk kwaad gezien voor de hobby, vooral het geklieder met etsmiddel staat me thuis erg tegen. En ik ben toch niet bang om vieze handen te krijgen. Dus nadat de eerste betaalbare printservice er kwam (Olimex, die is daar nu mee gestopt) heb ik het spul nooit meer aangeraakt.
Het was ook geen gezonde hobby. Die bruine vlekken van de ferrichloride kreeg je er nooit meer uit. In de jaren '70 ontdekte ik Zwaanprint in de Tuinstraat in de Jordaan en die maakte dubbelzijdige printen voor je van een plaktekening voor FL25 voor een eurokaartformaat, vertint en al. Was destijds een heel bedrag maar niet meer dan de spullen zelf bij elkaar scharrelen. Hij had zelf een CNC boormachine geklust aangestuurd door een Commodore-64. Als je binnen kwam moest je je door een berg epoxy stof wanen. De man is helaas niet oud geworden: Op zijn 50e omgevallen.

[edit]
P.s. Er worden echt geen left overs gebruikt hoor OWC. Past helemaal niet in het productieproces. Die lage prijzen is gewoon promotie en gesubsidieerd. Wordt het echt serieus dan wordt het prijstechnisch ook anders.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood
timpert

Bericht door timpert »

Ik had destijds een etsmiddel dat onder de naam "fijnetskristal" op de markt werd gebracht door Seno. Volgens mij is dat natriumpersulfaat. Dat moest je flink verwarmen voordat het wat ging doen, mijn etstankje haalde de optimale temperatuur net niet waardoor het etsen erg lang duurde en de sporen niet zo mooi werden. En dan heb je nog de afgewerkte chemicaliën, mijn fles afgewerkt etsmiddel werd een keer bijna geweigerd door de chemobus. Ondanks (of misschien wel dankzij) ik er heel duidelijk op had geschreven wat er precies in zat. Ik denk dat je nu in de milieustraat ook best wel moeite hebt om het kwijt te raken.
That makes me angry, and when Dr. Evil gets angry Mr. bigglesworth gets upset. And when Mr. Bigglesworth gets upset, people DIE!
jvenema

Bericht door jvenema »

Of anders gewoon met de amfetamine boys meegeven als zij hun aceton wegbrengen :hide:
timpert

Bericht door timpert »

Ik twijfel nog steeds tussen Aisler en JLCPCB. Mijn huidige ontwerp is 100 bij 100 mm, dus de printjes van JLC zijn praktisch te geef. Maar ga je naar wat grotere prints, en vierlaags, dan wordt Aisler (Nederlands!) ineens concurrerend, dus ik ben geneigd ze toch even te testen. Ook is hun levertijd veel beter. Maar goed, nog even een paar avondjes de layout wat verfijnen, ik ben nu het silkscreen aan het opkuisen, dus ik verwacht een dezer dagen "tape out".
That makes me angry, and when Dr. Evil gets angry Mr. bigglesworth gets upset. And when Mr. Bigglesworth gets upset, people DIE!
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ga je nu bij beide bestellen? Ben wel heel benieuwd of het kwalitatief uitmaakt. Hier is men toch wat minder enthousiast over Aisler: https://pcbshopper.com/aisler-reviews/
timpert

Bericht door timpert »

Ik ook, maar dat betekent wel 8 printjes (drie bij Aisler, vijf bij JLC) laten maken terwijl ik er maar 1 nodig heb. Het is geen kritische print (alles THT), dus ik denk dat beide services prima voor me zullen werken.
timpert

Bericht door timpert »

Het is JLCPCB geworden. Het printje zou ongeveer 2 keer zo duur worden bij Aisler, terwijl ik er ook nog langer op moet wachten.

Ik kan er toch wel 3 gebruiken, één als printje "voor het eggie", één als tweede printje on de software op te ontwikkelen en één als boormal voor de behuizing.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
hsmeets

Bericht door hsmeets »

LNG? Ga je wat met gas doen?
hsmeets

Bericht door hsmeets »

Apropos, Aisler is gevestigd in Lemiers, in de buurt van Vaals. Als ik zo de website bestudeer is er geen eigen productie faciliteit maar is het meer een tussenpersoon. Kan mij ook niet herinneren ooit gehoord te hebben dat in Lemiers een PCB fabriek zou liggen.
ray5150

Bericht door ray5150 »

hsmeets schreef: wo 17 nov 2021, 22:33 LNG? Ga je wat met gas doen?
Denk eerder dat er fase-nul-aarde mee bedoeld word.

kon mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen... :lol:

Webopname_17-11-2021_232330_www.google.nl.jpeg
groter dan menig woonhuis, dat pandje.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
John P

Bericht door John P »

Dat gebied is zwaar beschermd, daar mag nooit een PCB fabriek liggen. Origineel is Aisler een webdesigner die zich op de pcb business gestort heeft. Er is ook een nevenvestiging in Aken, maar dat is slechts 10 km verder en lijkt meer een postbusding. Het gebouw lijkt een dorpsschool die is opgedoekt.
Waar een weg is is ook een omweg.
hsmeets

Bericht door hsmeets »

Was voorheen een basisschool en momenteel nog kinderopvang…..leuk, kunnen die de printjes maken.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

hsmeets schreef: wo 17 nov 2021, 22:37 Apropos, Aisler is gevestigd in Lemiers, in de buurt van Vaals. Als ik zo de website bestudeer is er geen eigen productie faciliteit maar is het meer een tussenpersoon. Kan mij ook niet herinneren ooit gehoord te hebben dat in Lemiers een PCB fabriek zou liggen.
Lijkt mij ook. Kan mij niet voorstellen dat je in de EU nog concurrerend doorsnee professionele PCB's kunt fabriceren.
hsmeets

Bericht door hsmeets »

Bij ons in het dorp lag een grote, Mommers Printservice, werkten op hun top een 900 m/v, inmiddels al jaren weer weg, na jaren van leegstand gesloopt en nu een nieuwe woonwijk in wording.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ja Mommers Printservice was in de jaren '70 een grote jongen evenals Way-Out in Oud Beijerland. Ze hebben helaas het loodje gelegd evenals Vermeulen. Head in Katwijk bestaat nog steeds maar heeft zich helemaal toegelegd op ontwikkeling en assemblage. PCB's maken ze daar ook al lang niet meer zelf.
timpert

Bericht door timpert »

In de jaren '70 en '80 waren er meerdere printenboeren per provincie. Deze club zat vroeger in Schagen, en het verbaast me dat 'ie nog bestaat. Volgens mij maken ze zelf helemaal geen printen meer, maar zijn ze een tussenpersoon geworden voor een fabriek in Shenzhen.

Aisler lijkt me inderdaad meer een IT project, maar dat is gezien de aard van de service niet zo gek. Je kan design rule checks, integriteitschecks, puzzelen van individuele layouts op panels en ga zo maar door natuurlijk prima door een compu laten doen. Sterker nog, dat doet Aisler al zodra je een ontwerpje uploadt, dus nog voor het bestellen. Ze kijken dan meteen binnen welke design rules je ontwerp past, en stellen een geschikte pool voor. Gerbers maken hoeft ook al niet meer (moet nog wel bij JLC), dus de eerste mensenhand die er aan te pas komt is de hand die de fabricagemachines inschakelt.
timpert

Bericht door timpert »

Bijna goed, het is een controller voor een warmteopslagvat voor een hout CV haard en een zonneboiler. En ja, er zitten schakelcontacten op om de naverwarming door de gasketel uit te schakelen als het vat warm genoeg is, plus een relais met inrush limiter om de circulatiepomp in te schakelen (L-N-G). Dus in de verte doet 'ie wel wat met gas.
hsmeets

Bericht door hsmeets »

timpert schreef: do 18 nov 2021, 9:13 In de jaren '70 en '80 waren er meerdere printenboeren per provincie. Deze club zat vroeger in Schagen, en het verbaast me dat 'ie nog bestaat. Volgens mij maken ze zelf helemaal geen printen meer, maar zijn ze een tussenpersoon geworden voor een fabriek in Shenzhen.
Aangezien ze op hun website een Chinese feestdagen kalender zetten met of dat wel of niet van invloed is op de levertijd….I say no more :)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

timpert schreef: do 18 nov 2021, 9:13 .......................Gerbers maken hoeft ook al niet meer (moet nog wel bij JLC), dus de eerste mensenhand die er aan te pas komt is de hand die de fabricagemachines inschakelt.
Of dat nou een voordeel is betwijfel ik toch. Zelfs Sprint genereert Gerbers en drill files. Het is een onafhankelijk format wat je zelf met een onafhankelijke Gerber viewer kunt checken. Op die manier haal je er nog fouten uit voordat je het naar de fabriek stuurt. Vooral Ultiboard destijds liet nog wel eens een spoortje vallen en kon je helemaal niet zonder onafhankelijke viewer.
timpert

Bericht door timpert »

Gerbers genereren kan ieder zichzelf respecterend pakket, en Kicad heeft standaard ook een losse viewer aan boord die goed werkt. Die gebruik ik ook om de files te checken. JLC geeft bij elk pakket uitgebreide uitleg welke instellingen je moet gebruiken, dus als je een klein beetje oplet kan er weinig fout gaan. Maar gemak dient de mens, dus ik denk toch dat veel gebruikers het als voordeel zullen ervaren dat de fab verantwoordelijkheid neemt voor de Gerbers en daarmee impliciet voor de juistheid ervan. De specificatie van het printje zit immers in de file die je aan ze overdraagt.

Een pakket dat sporen laat vallen is gewoon slecht. Voor simpele boards zoals het mijne zal je de verloren sporen nog wel terug vinden met een Gerber viewer, maar voor een dicht gepakt board met BGA's en 4 of 6 lagen is dat kansloos.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ultiboard bestaat ook al lang niet meer :lol: Ging mij ook niet primair om geavanceerde dicht geplaatste multilayers die met (gedeeltelijk) een autorouter gemaakt worden. Maar om de bordjes die we hier voor de hobby maken en de foutjes die je zelf maakt. Verscholen foutjes komen duidelijker zichtbaar vanuit een ander onafhankelijk gezichtspunt.
Kappa7

Bericht door Kappa7 »

timpert schreef: do 18 nov 2021, 9:17
Bijna goed, het is een controller voor een warmteopslagvat voor een hout CV haard en een zonneboiler. En ja, er zitten schakelcontacten op om de naverwarming door de gasketel uit te schakelen als het vat warm genoeg is, plus een relais met inrush limiter om de circulatiepomp in te schakelen (L-N-G). Dus in de verte doet 'ie wel wat met gas.
Gaaf project, interessant.
timpert

Bericht door timpert »

Het zit er zomaar in dat de printjes deze week al gaan komen, ze zijn nu al in Leipzig. Vlug de rest van de onderdelen bestellen!
Pjotr

Bericht door Pjotr »

timpert schreef: zo 21 nov 2021, 21:08 Het zit er zomaar in dat de printjes deze week al gaan komen, ze zijn nu al in Leipzig. Vlug de rest van de onderdelen bestellen!
Met DHL direct of EuroPacket? Met Europacket is het meestal wel snel hier in Europa (1 a 2 dagen) maar ligt het soms nog een dikke week bij de douane in Nederland te wachten.