Versterker trekt accu leeg

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

Steven076

Versterker trekt accu leeg

Bericht door Steven076 »

Heb laatst een Ground zero gzib3000xspl subwoofer met een Ground zero gzia 1.700 versterker aangesloten in mijn auto (renault megane coupe 1.6 van 2002) maar sinds de subwoofer er in ligt moet ik de auto starten met een startbooster aangezien mijn accu iedere keer weer leeg is. Daarom wil ik dus weten waar dit door kan komen?
De accu is minstens 2 jaar oud of misschien ouder en daarom te zwak geworden?
De accu zelf te zwak (12volt 62ah)? 2e accu nodig?
Iemand een idee waardoor dit kan komen? Hoop graag snel weer zonder problemen plezier te hebben van mijn subwoofer
hardbats

Re: Versterker trekt accu leeg

Bericht door hardbats »

Is de versterker wel aangesloten op een geschakelde spanning voor het aan en uit zetten?
Zo niet dan blijft de versterker permanent aan staan en loopt de accu dus leeg.
Steven076

Bericht door Steven076 »

Ja is aangesloten op geschakelde spanning, versterker gaat uit zodra ik de auto uitzet
toetertje

Bericht door toetertje »

Misschien houdt je dynamo het niet bij? Zo even globaal geschat, kan je versterker meer stroom trekken, dan je dynamo
laden kan.
Als je met dit weer veel korte stukjes rijdt, met veel verbruikers aan,
en dan ook nog zo'n versterker, kan het wel eens mis gaan. Je zou misschien ook nog even kunnen meten of je door
de versterker last hebt van lekstroom?
Steven076

Bericht door Steven076 »

De dynamo zou 87 ampere moeten kunnen leveren, zou voldoende moet zijn om nog te kunnen laden met deze versterker, rij meestal minstens een kwartier tot 20 minuten met de auto en de enige verbruikers zijn de audio en de verlichting dus dat zijn er ook zoveel niet, ook na langere ritten blijft het probleem zich voordoen.
Hoe kan je het beste meten of de versterker last heb van eventuele lekstroom?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Je accu kan ook gewoon gaar zijn. Heb je die al laten checken?
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood
Bertje
Ook commercieel actief

Bericht door Bertje »

De lekstroom van de uitgeschakelde (!) versterker kan je meten met een multimeter op DC ampere stand 2A of 10A.
De +12V kabel op de versterker neem je los, rode meetpen op de kabel drukken, zwarte meetpen op de +12V aansluiting van de versterker.
Maximaal ca. 50mA is ok, daarboven is verdacht.
Alles over car audio: http://www.12vhifi.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Hybrid Audio Technologies: http://www.hybrid-audio.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Chocomel

Bericht door Chocomel »

Heb je de autoradio ook gewisseld of los gehad?
Steven076

Bericht door Steven076 »

Heb alles nog een keer gecontroleerd op lekstroom, bleek dus 1,4ampere lekstroom te hebben. Had mijn huidige autoradio laten zitten niet losgehad ofzo, maar het bleek dus vanuit mijn autoradio te komen. Dus alleen op zoek naar een goede betrouwbare autoradio en het probleem is opgelost. Iedereen bedankt voor de hulp en het meedenken!
Shadow

Bericht door Shadow »

Steven076 schreef: vr 12 nov 2021, 17:40 Heb alles nog een keer gecontroleerd op lekstroom, bleek dus 1,4ampere lekstroom te hebben. Had mijn huidige autoradio laten zitten niet losgehad ofzo, maar het bleek dus vanuit mijn autoradio te komen. Dus alleen op zoek naar een goede betrouwbare autoradio en het probleem is opgelost. Iedereen bedankt voor de hulp en het meedenken!
Alpine O:)
e46eclipse

Bericht door e46eclipse »

Shadow schreef: vr 12 nov 2021, 21:45
Steven076 schreef: vr 12 nov 2021, 17:40 Heb alles nog een keer gecontroleerd op lekstroom, bleek dus 1,4ampere lekstroom te hebben. Had mijn huidige autoradio laten zitten niet losgehad ofzo, maar het bleek dus vanuit mijn autoradio te komen. Dus alleen op zoek naar een goede betrouwbare autoradio en het probleem is opgelost. Iedereen bedankt voor de hulp en het meedenken!
yep
Steven076

Bericht door Steven076 »

Shadow schreef: vr 12 nov 2021, 21:45
Alpine een stuk betrouwbaarder dan een pioneer? Ga ik daar naar op zoek
Shadow

Bericht door Shadow »

Ik vind het fijne radio's...
Kappa7

Bericht door Kappa7 »

Shadow schreef: zo 14 nov 2021, 13:19 Ik vind het fijne radio's...
+1
Bertje
Ook commercieel actief

Bericht door Bertje »

Alpine was vroeger erg goed, momenteel nog steeds goed. Maar niet stukken beter dan Pioneer, Kenwood/JVC. Het is maar net welk vergelijkbaar model je kiest. En men wil ook steeds vaker gewoon de OEM radio houden natuurlijk...
Alles over car audio: http://www.12vhifi.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Hybrid Audio Technologies: http://www.hybrid-audio.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Kappa7

Bericht door Kappa7 »

Klopt de OEM radio zou ook mijn voorkeur zijn als het een Cabass systeem was.
Verder ben ik ook wel van even geleden toe Alpine nog erg goed was.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Bertje schreef: zo 14 nov 2021, 15:03 Alpine was vroeger erg goed, momenteel nog steeds goed. Maar niet stukken beter dan Pioneer, Kenwood/JVC. Het is maar net welk vergelijkbaar model je kiest. En men wil ook steeds vaker gewoon de OEM radio houden natuurlijk...
Zeker en zeker de cassettedecks en versterkers van weleer. Maar de tuners vond ik behoorlijk tegenvallen op gevoeligheid en selectiviteit. Zeker in vergelijk met Philips, Blaupunkt of Radio Becker. Vooral de lay-out jaren '80 - '90 was erg fraai van Alpine en erg overzichtelijk te bedienen tijdens het rijden.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood