Houston we have a problem...

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

hannesie

Re: Houston we have a problem...

Bericht door hannesie »

Is ook om de frustratie die er blijkbaar is, tegemoet te komen. :kwijl:
Hans
Henkjan
Beheerder / Site Admin

Bericht door Henkjan »

ik heb dit in m'n plafond:
https://www.merford.com/nl/productinfo/ ... ndstone+24

reststukken heb ik in luidsprekers gebruikt, in t laag meer effect dan BAF van gelijk volume (zie de metingen in viewtopic.php?f=77&t=20516 )
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser
bart Luyckx

Bericht door bart Luyckx »

Pjotr schreef:Sorry Jan, maar woon jij dan bij Bart in? Had je het hem wel eens eerder kunnen vertellen... :roll:

Het enige is dat het irriterend is als je het met blote handen hanteert maar verder is het onschadelijk in een CB. En daar werkt het uitstekend als dempingsmateriaal. Mijn vader heeft zij halve beroepsmatig leven in de airconditioninginstallatie gezeten waar veel glaswol gebruikt wordt. Hij is inmiddels 94 en springt nog vrolijk rond hoor. Maar ok, BAF en Sonofil werkt ook.

@Bart De hoeveelheid is een kwestie van smaak. Richtlijn is ong. 10gr - 20 gr per liter. Met in kleine ruimtes vaak wat meer.
Bedankt, hier ben ik wat mee. :goedzo:
Spijtig genoeg was de site even offline en kon ik het niet laten om de kast dicht te schroeven. Daar naast, ik heb ook geen weegschaal om zulke lichtgewichten te meten.

Maar het klinkt goed, dan zal het wel goed zijn.... :D
Dit spul is wel goed, geen irritatie van de glaswol wat ik bij rockwell wel heb...ik denk dat de vezels beter gebonden zijn.
bart Luyckx

Henkjan schreef:zo te lezen zijn het speciaal voor akoestische toepassingen gemaakte platen, met gebonden vezels. dat is wat anders van die oude thermische isolatie matten
Ja, is wel anders dan rockwoll, ik ondervind geen irritatie, hebben ook 1 zijde met soort van papier, gaas waardoor het ook compact blijft.
bart Luyckx

hannesie schreef:steen.PNG
Inderdaad wat kritisch in gebruik, maar er zijn toch betere/andere oplossingen.

Is dit dan niet beter?
https://www.merford.com/nl/productinfo/ ... herm-gg+14

Is naar ik weet van gerecyclede pet flessen, of is dat weer een ander.
Ik heb gebruikt wat ik voor handen had.

Als ik de waarden vergelijk voor geluidsabsoptie (maar 1 waarde per dikte, wanneer isover enkele waarden opgeeft per freq.) lijkt voor 5cm dikte de isover toch beter te scoren (rond 0,9 (>500Hz) tov 0,7)
Laatst gewijzigd door bart Luyckx op zo 03 okt 2021, 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
bart Luyckx

Pjotr schreef:
hannesie schreef:steen.PNG
Inderdaad wat kritisch in gebruik, maar er zijn toch betere/andere oplossingen.

Is dit dan niet beter?
https://www.merford.com/nl/productinfo/ ... herm-gg+14

Is naar ik weet van gerecyclede pet flessen, of is dat weer een ander.
Ken dit niet maar lijkt mij vergelijkbaar met BAF. Maar dan als plaat. Het maakt eigenlijk allemaal niet zoveel uit. Dit of BAF of Sonofill of glaswol. Je stopt er gewoon net zoveel in totdat het optimaal/lekker klinkt. En dan is het meer: Wat is voorhanden. Glaswol had ik destijds gratis en zit nog steeds in heel veel kasten van destijds O:)
idd, ik had deze ook voorhande en zo nog een nuttige functie gegeven.
bart Luyckx

Voila speaker is af. gebouwd met overschot MDFen recup materiaal. Enkel drivers aangekocht 2 X Faital PRo 3FE25 en Peerless SDS-135F25CP02, 2 spoeltjes en enkele weerstanden voor het filter. Daarnaast een 2.1 TPA3116D2 versterkertje en voor minder dan 100 euro zijn we gesteld.

Best blij met het ontwerp (naast de moeilijkheid om alle schroefjes vast te draaien van de Faital maar met torkx is het gelukt)
Min puntjes ontwerp.
- ronding in het front met de hand geschuurd en niet 100% waardoor het fineer niet zo mooi glad is. (eigenlijk heb ik maar beperkt gereedschap, moet paneeltjes zagen met decoupeerzaag en geef daarom ook de voorkeur om sealingtape en schoeven te gebruikten om alles dicht te zetten)

- enkele lichtere spots op het fineer van lijm die er niet uitgeschuurd konden worden(zie je eigenlijk beter op de foto dan in't echt) .
Iets dat ik voordien gemerkt had. Ik verwijder de restlijm snel maar dringt blijkbaar toch nog snel in. Ik schuur goed en alles lijkt egaal, maar eens de olie erop komen de vlekker er terug door. Ik weet niet hoe dit best voorkomen kan worden.

- Achteraf gezien had het mooier geweest als ik de basspoorten liet uitmonden in het vakje voor de afstandsbediening. Dan waren ze onzichtbaar en was het front iets strakker.

Geluid :
Zeer tevreden met het resultaat. Speaker staat wel afgesteld op een 'entertaining' geluid. Wordt dan ook gebruikt om TV te kijken en om achtergrond muziek te spelen.
Plaatsing in het stereobeeld is heel precies. Daar was ik wel verwonderd over. Het stereobeeld is wel niet zo groot.
Detaileering is tov de CARERRA's speaker wel minder maar die is ook een andere orde en andere prijsklasse.

Vriendin is gelukkig. Kan nu over bluetooth haar muziek spelen zonder alle knoppen op de stereo te moeten bedienen, want daar geraakt ze niet wijs uit.
Nu heb ik een sugden A21se versterker en die wil ik nu ook niet echt 8u per dag laten "warm" worden voor wat achtergrond muziek.

Al bij al missie geslaagd.
Bedankt aan iedereen die heeft bijgedragen :goedzo:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Shadow

Bericht door Shadow »

Leuk geworden!
bart Luyckx

Shadow schreef:Leuk geworden!
Bedankt, Ik heb er al goed van kunnen genieten...overtreft mijn verwachtingen.